Alle_interviews.pdf
Waarden van de doelgroep
De experience die onze groep wil creëren speelt zich af
tijdens de Zoom Experience. Hiermee worden meteen enkele lijnen gelegd. Het
gaat hier om een amateur/ hobby beurs. Er komen hier ook professionals langs,
maar het is toch vooral een moment voor fotografen om ervaring op te doen,
nieuwe dingen te leren en vooral om te experimenteren.
De doelgroep waar we ons op richten zijn dan ook hobby/
amateur fotografen. Om meer inzicht te krijgen in wat zij belangrijk vinden,
zijn er vier interviews genomen. De geïnterviewde waren van verschillende
leeftijdsklasse en zowel mannen als vrouwen. Dit geeft een realistische
weergave van de mensen op de beurs zelf. De groep is gevarieerd in leeftijd en
beide geslachten komen er op af. De gemeenschappelijke overeenkomst van deze
doelgroep is niet leeftijd of geslacht, maar hun liefde voor fotografie en de
behoefte er iets mee te doen.
Uit de interviews zijn de volgende terugkerende waarden
gevonden.
·
Vastleggen van belangrijke momenten/
interessante objecten
·
Beleven
·
Herbeleven
·
Herinneringen
·
Delen
·
Exposure
·
Trots
·
Experimenteren
·
Uitwisselen van tips, informatie met
gelijkgestemde
Dit zijn enkele van de waarden die wij tegenkwamen. Wat
ons vooral opvalt, is dat mensen graag delen, vooral een foto lijkt hierbij als
een geschikt middel beschouwd te worden. Daarnaast vinden de mensen het leuk om
te praten over hun ervaring wat ook weer een vorm van delen is.
Als je hier naar kijkt, zie je vooral een groot sociaal
aspect dat zich afspeelt achter fotografie.
De andere kant is meer technisch gericht. Hier zie je
vaak een behoefte aan experimenteren en de resultaten die dit oplevert. Je
hoort vaak terug dat mensen het zelf proberen te leren, maar wel open staan
voor tips, lessen of workshops. Maar ook hierin zie je een sociaal aspect
namelijk het praten met anderen om meer te leren, delen van wat je weet met
anderen. Een workshop is ook vaak iets waarbij je met meerdere mensen samen
iets doet.
Hoewel fotografie dus iets is wat men goed alleen kan
doen, zoeken mensen manieren om het sociaal te maken. Dit kan doormiddel van
pronken. Er werd aangegeven dat men foto’s online zet en geniet van de feedback
en aandacht, maar dus ook delen van kennis. De foto’s zelf worden gedeeld om
momenten die vastgelegd zijn te herbeleven.
Het is dus ook een manier om iets vast te leggen en
behouden. Dit is vooral belangrijk bij familie momenten. Zo laat één van de
geïnterviewde weten dat zij begon toen haar kinderen kwamen. Het is dus ook een
manier van vasthouden van mooie, belangrijke, emotionele momenten. Die
vervolgens gedeeld worden met anderen.
De waarden waar wij dan ook mee gaan werken zijn de
volgende.
Delen
Gelijkgezinde
Sociaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten